Selasa, 17 Julai 2012

Pelan binaan/Blueprint/Pencipta

Sebelum sesebuah bangunan dibina, akan ada pelukis pelan yang melukis pelan binaan bukan (blueprint). Kemudian, daripada pelan binaan itulah bangunan akan dibina, mengikut tinggi, kelebaran dan juga dimensinya (ukuran). Dan apabila ada kesilapan didalam pelan, maka senibina tersebut mungkin akan pincang, mungkin tidak ada apa-apa kesilapa, atau mungkin juga akan membahayakan orang lain.
Pelan bangunan apatah? https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg1-Vbb63tK2YxkF4_8gPBXqPpEHsOIXl-zg4VtfbYz1wkFUOsyOS_F15tCaT9a0zliUqSbYLYbVvHuERH-q6JnAoPEGzz5-2eksWItOV-SGDUFMWsgjaKiOI5ksSppSoTibqfPz0nW6I2I/s400/Dewan+Beta+Pelan+Susunlantai.bmp


Begitulah juga dengan manusia, organisama hidup. Seperti bangunan, manusia, dan organisma hidup lain juga mempunyai pelan binaan 'blueprint'. Apakah ia?DNA. Berbeza dengan pelan bangunan yang dilukis diatas kertas plan, atau software atau apa-apalah (penulis kurang mahir bab ini), pelan binaan organisma (DNA) terdiri daripada 'nucleotide', yang mengandungi 'code' untuk penghasilan organisma. Sebagaimana daripada pelan bangunan boleh terciptanya bangunan melalui penyediaan tapak, pemasangan pasak dan lain-lain, begitu jugalah dengan organisma yang terhasil apabila 'nucleotide' yang mengandungi 'code' ini di'transcript'kan menjadi mRNA sebelum di translate kan menjadi protein dan langkah2 seterusnya..


http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gene_expression_control.png

Kemudian, timbul satu persoalan. Mengikut ilmu logik, andai kata ada pelan rekaan, semestinya ada pelukis pelan rekaan tersebut betul tak? Kalau ada rekaan fesyen, tentulah ada pereka fesyen. Kalau ada pelan bangunan, tentulah ada pelukis pelan binaan betul tak?


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhyO3KNUUR4B5fjMAvlVCqaMRP9hQZbyn1sj-W0FouhzBdO7z2NAsyPhIlXdXOvalWJs2CzAPxZLBlnwL66BP-396nCSyjjqbGdvB17tD4VXWJ2a1sPjk3OcxAg2wSfW29XzAc0JGyQC2Q/s1600/architect.jpg

Jadinya, sudah pasti ada pereka kepada DNA organisma. Siapakah pencipta tersebut?


6 ulasan:

  1. soalan tambahan, macam mana kita tau yang mana satu pelukis pelan yang betul?

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gila panjang, boleh buat idea tulisan baru ni.

      Buang nama tu wei. Aku kat sini sars wei..

      Macammana apple claim samsung meniru ipad? Proof.

      Camne nak tau aku yang tulis blog ni? Kat bawah ada claim, dinukilkan/ditulis (apa-apalah) okeh sars (ke takde?).

      Terus direct, claimnya, alam dicipta Allah. Bukti, Al-Quran. Proofing method? Baca, faham dan kemudian lihat ada percanggahan tak? Gunalah kemahiran semua. Sains, math.

      Contoh, claim bahawa masa zaman primordial soup dunia, dna/rna dah ada masa tu lagi, dan inilah yang evolusi semua. Dan ada claim dah dapat buat rna/dna. Problem dia, camne pulak protein terhasil daripada chemical sahaja. (Nota- dna/rna perlukan protein untuk berfungsi) incase jadi protein pun, adakah protein tu compatible terhadap fungsi d/rna tu. Kebarangkalian mathematicnya, ko ingatkan prof mad rafa punya talk hari tu, limit x approach 0.

      Padam
    2. sebenarnye boh, kalau tengok betul betul dan bukak topeng agama. boleh nampak je percanggahan

      oh ok. saja bertanya, tanya pandangan. aku taknak bende ni escalate jadi bukan bukan. haha. teruskan menulis boh, aku suka baca!

      Padam
    3. Aku tak jumpa lg. Cuba ko lìst kat aku, meh aku try tengok.

      Padam
    4. Elok dah takde nama 4s1 tu, datang pulak nama boh. Biarlah, layan je.

      Padam