Rabu, 18 September 2013

Somaclonal variation


"Dalam tisu kultur, antara mutasi yang boleh dikatakan kadang-kala memang menjadi tumpuan/objektif adalah 'somaclonal variation'. Ianya adalah satu keadaan yang mana apabila tisu tumbuhan dikulturkan dengan teknik tisu kuktur, ia membesar menjadi berbeza, kadangkala menjadi satu varieti baru. Contohnya, warna bunga terhasil pada ibunya adalah kuning, tetapi apabila berlaku somaclonal variation, warna bunga berubah menjadi hijau.

Apa yang berlaku adalah, tumbuhan tidak mendapat nutrient yang sepatutnya. Oleh kerana perkembangan sel memerlukan nutrient, maka apa nutrient yang ada akan digunakan untuk perkembangan sel.

Dalam perkembangan sel, antara faktor penting yang bakal mempengaruhi phenotype (ciri-ciri fizikal : tinggi, warna, saiz, resistan/rintang penyakit) adalah daripada unsur genetik. Unsur genetik yang dimaksudkan adalah DNA (genotype : Sequence DNA KIV).

DNA pula merangkumi phosphate group dan nucleotide (nucleobase dan sugar base). DNA mengandungi kod-kod yang bakal di'transcript'kan menjadi rna sebelum di'translate' menjadi protein yang bakal mewarnai ciri-ciri fizikal. (central dogma molecular biology)

Sebagaimana komputer yang mengandungi binary code 1 dan 0, DNA mengandungi quadraple code (aku sesuka bagi nama), A, T, C, G. Kod-kod ini memerlukan nutrient yang berbeza. Maka apabila berlaku kekurangan nutrien, penghasilan kod ini akan berkurangan/terencat.

Dalam keadaan tertentu, kod-kod yang tidak dapat disusun seperti asal kerana kekurangan nutrient akan diubah. Contohnya, bila mana kandungan A tidak mencukupi, jujukan CG'A'TG'AAAAA'CTG mungkin berubah menjadi CG'G'TG'GAATG'CTG. Ini menyebabkan jujukan DNA (DNA sequence) berubah. Bila DNA berubah, kemungkinan 'phenotype' akan turut berubah.

Kemungkinan? Ya, kerana apabila translasi rna kepada protein berlaku, setiap 3 jujukan RNA akan ditafsir menjadi amino asid yang berbeza. Dan terdapat 64 susunan kod, manakala amino asid yang ada contohnya untuk manusia hanyalah 20 amino asid, tidak termasuk stop codon. Stop codon pulak...................................."

Khamis, 9 Mei 2013

Kucing

Anda lihat kucing. Kucing ni sebenarnya ada satu peribadi yang bersamaan dengan seorang muslim.

Cuba lihat, tatkala dia menyelongkar makanan, sebaik sahaja dia melihat manusia, kelam kabut dia lari.

Cuba bagi dia makan elok-elok, dia elok je makan. Siap nak makan bersendirian dan tidak berkongsi dengan haiwan lain. Kenapa? Sebab dia tahu makanan tu halal untuknya. Siap mengiaw-ngiaw lagi.

Apa persamaan dengan manusia?

Muslim, bila dia buat salah, dan ada orang nampak, dia akan rasa malu dan kelam kabut lari.

Kalau ada orang bagi hadiah kat muslim, dia bersuka ria. Bersungguh-sungguh pulak tu. Ada pernah ke orang bagi hadiah diterima ke orang lain? Ada, tapi pangkatnya lagi tinggi mungkin.

Kesimpulan?

Bila lihat alam, fikirkanlah kebesarannya. Kadang kala, dengan melihat tulisan ALLAH dilangit, iman akan meningkat. Kadang kala, dengan berfikir merenungi alam sekeliling, kita dapat meningkatkan iman.

Isnin, 27 Ogos 2012

Tekanan/cabaran/ujian menjadikan manusia lebih hebat.

Bayangkan, sebuah ladang nanas yang sungguh luas. Ia sedang membesar, dan tuan punya berharap agar hasilnya adalah Gred A, yang mana peraih akan memberikan harga yang lebih tinggi untuk setiap hasil tersebut. Maka gigihlah tuannya menjaga mereka umpama menatang minyak yang penuh. Dibaja, disiram dengan penuh harapan.

Disangka panas hingga ke petang, rupanya hujan ditengah hari. Rupanya, ada makhluk lain yang tidak dikehendakinya bersama-sama mengambil berkat kerja-kerja tuan ladang tersebut. Pada mulanya, rajinlah tuan ladang mencabut rumput yang bakal merencatkan pertumbuhan nenas tersebut, yang boleh melenyapkan impian nanas Gred A beliau. Namun, oleh kerana tidak larat kerana 'sungguh luasnya' ladang itu, lantas dibelinya racun rumpai yang tidak berbahaya kepada nanas, tetapi ganas terhadap rumput tersebut.

Memang habis semua rumput mati terkena serangan racun rumpai tersebut. Setiap kali selepas membaja, rumput akan tumbuh bagaikan cendawan. Sehinggalah sampai satu hari, tuan ladang terasa hairan kerana terdapat satu kawasan kecil rumput yang tidak mati, walaupun disembur dengan racun tersebut. Walaupun ditambah dos dan sukatan racun tersebut supaya lebih pekat hingga ke tahap membahayakan kesihatan nanas dan tuan ladang itu sendiri, rumput itu masih hidup dengan selambanya.

Akhirnya, tuan ladang tersebut terpaksa menggunakan racun jenis lain. Dan ulangan perenggan 3 berulang-ulang hingga semasa menuai hasil. Syukur, nanas masih kekal dalam julat perancangan tuan ladang, Gred A. Namun, rumput pula umpama semakin kebal dengan bermacam-macam jenis racun.

Tamat ceritanya.

Rumput tersebut telah ditekan dengan hebatnya dengan penggunaan racun yang mampu membunuhnya. Setiap kali disembur racun, mereka akan mati, sehinggalah sampai satu masa, yang mana racun tersebut tidak lagi memberikan apa-apa kesan kepada rumput tersebut, yang mana istilahnya rumput tersebut sudah 'rintang' atau 'resist' kepada racun. Walaupun penggunaan racun lain berjaya membunuhnya semula, racun tersebut berjaya mengadaptasikan keadaan dengan kembali rintang atau resist kepada racun tersebut.

Begitulah juga dengan manusia, atau dalam konteks lebih besar, sebuah bangsa. Sesebuah bangsa yang ditekan/didalam bahaya, apabila berjaya melepasi tahap-tahap tertentu, akan menjadi lebih hebat daripada sebelumnya. Contoh, bangsa Amerika. Sebuah bangsa yang pada mulanya diasaskan koloni-koloni imperialis daripada British dan negara-negara lain yang tukang tulis tak ingat. Akibat ketidakadilan si imperialis terhadap koloninya, koloni-koloni tersebut membuat pakatan untuk bebas daripada imperialis tersebut.

Mereka menggunakan jalan peperangan dalam hal ini. Maka silalah google sendiri, tukang tulis pun tahu pasal tukang tulis adalah seorang gamer. Yang dipendekkan cerita, koloni-koloni tersebut telah berjaya mendapatkan kemenangan, dan mencapai kemerdekaan mereka. Dan lihatlah kini, bangsa Amerika, walaupun agak terlewat muncul dalam peta dunia dibandingkan kuasa besar lain, kini menjadi 'polis dunia'.

Maka, apabila kita mendapat satu musibah/tekanan/kebahayaan, anggaplah ia sebagai satu kursus penambah-baikan diri, agar diri kita menjadi lebih hebat daripada sebelumnya.

Rabu, 25 Julai 2012

Pemudahan pemahaman.

DNA itu umpama pelan bangunan. Protein pula umpama batu-bata. Bangunan itu pula adalah umpama organisma/ hidupan.

Sebagaimana pelan bangunan itu diperlukan sebelum membuat bangunan, begitu juga DNA diperlukan sebelum organisma/hidupan hidup. Batu-bata perlu disusun mengikut pelan bangunan, begitu juga protein perlu mengikut pelan DNA. Barulah bangunan itu tiada cacat celanya berdasarkan pelan.

Kalau pelan bangunan ada perekanya, kenapa pulak DNA tiada perekanya?
Cubaan memudahcara.

Selasa, 17 Julai 2012

Pelan binaan/Blueprint/Pencipta

Sebelum sesebuah bangunan dibina, akan ada pelukis pelan yang melukis pelan binaan bukan (blueprint). Kemudian, daripada pelan binaan itulah bangunan akan dibina, mengikut tinggi, kelebaran dan juga dimensinya (ukuran). Dan apabila ada kesilapan didalam pelan, maka senibina tersebut mungkin akan pincang, mungkin tidak ada apa-apa kesilapa, atau mungkin juga akan membahayakan orang lain.
Pelan bangunan apatah? http://4.bp.blogspot.com/_qFqiLykfgyo/STtSW7ID1KI/AAAAAAAAAo4/86y_DfAWMAg/s400/Dewan+Beta+Pelan+Susunlantai.bmp


Begitulah juga dengan manusia, organisama hidup. Seperti bangunan, manusia, dan organisma hidup lain juga mempunyai pelan binaan 'blueprint'. Apakah ia?DNA. Berbeza dengan pelan bangunan yang dilukis diatas kertas plan, atau software atau apa-apalah (penulis kurang mahir bab ini), pelan binaan organisma (DNA) terdiri daripada 'nucleotide', yang mengandungi 'code' untuk penghasilan organisma. Sebagaimana daripada pelan bangunan boleh terciptanya bangunan melalui penyediaan tapak, pemasangan pasak dan lain-lain, begitu jugalah dengan organisma yang terhasil apabila 'nucleotide' yang mengandungi 'code' ini di'transcript'kan menjadi mRNA sebelum di translate kan menjadi protein dan langkah2 seterusnya..


http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gene_expression_control.png

Kemudian, timbul satu persoalan. Mengikut ilmu logik, andai kata ada pelan rekaan, semestinya ada pelukis pelan rekaan tersebut betul tak? Kalau ada rekaan fesyen, tentulah ada pereka fesyen. Kalau ada pelan bangunan, tentulah ada pelukis pelan binaan betul tak?


http://2.bp.blogspot.com/-Ongdd1IvuH0/T6qrACPdS9I/AAAAAAAAAGM/q71k_9hKWTc/s1600/architect.jpg

Jadinya, sudah pasti ada pereka kepada DNA organisma. Siapakah pencipta tersebut?


Rabu, 4 Julai 2012

Belajar daripada alam?

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera.







Tahukah anda bahawa ada banyak perkara yang boleh dipelajari daripada pemerhatian terhadap alam ini? Tidak percaya? Banyak sebenarnya yang manusia boleh belajar daripada alam ini. Bukankah alam ini salah satu tanda kebesaran ilahi.

3 perkara yang boleh didapati daripada persekitaran.
1. Peluang
2. Kasih sayang
3. Tanda kekuasaan yang maha esa.
(Prof Ali, 2012)


Peluang (chance) seperti dalam permainan monopoly atau Saidina

 

Contoh yang mudah. Tahukah anda siapakah yang menemui graviti? Isaac Newton bukan? Bagaimana beliau menemui graviti? Melalui pemerhatian terhadap alam. Disaat beliau bersandar pada sebuah pokok epal, dengan kuasa ilahi, sebiji epal telah jatuh. Lantas menyebabkan beliau terfikir tentang kejadian itu. Maka, diakhir cerita, ilmu tentang graviti telah dijumpai semula.
Bayangkan kalau buah durian yang jatuh, beliau tidak akan menjumpai semula ilmu graviti, beliau akan kembali menemui penciptanya.







2:164
‘Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera belayar di lauitan membawa apa yang berguna bagi manusia dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati kering dan Dia sebarkandi bumi dengan sehala haiwan, penyusuran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi, sesungguhnya terdapat tanda-tanda keesaan dan kebesaran Allah bagi kaum yang memikirkan’. (Al-Baqarah :164)
http://quran.com/2/164